Digitálna prístupnosť pre všetkých: Ste pripravení na EAA?

22M BLOG cover (6)

Jún 2025 nie je len ďalší letný mesiac – je to dátum, kedy digitálny svet v EÚ vstupuje do novej éry. Prichádza EAA, teda European Accessibility Act – Európsky akt o prístupnosti. A nie, nie je to len ďalšia direktíva z Bruselu, ktorú si môžeme odložiť do šuflíka. Tentokrát ide o niečo, čo sa týka nás všetkých – doslova všetkých.

Čo je to vlastne EAA? 

EAA je smernica, ktorá má zabezpečiť, aby digitálne služby a produkty boli prístupné aj pre ľudí so zdravotným znevýhodnením. A nie, nehovoríme len o verejných inštitúciách – týka sa to aj e-shopov, mobilných aplikácií, bankových služieb, e-knih, automatov na cestovné lístky či napríklad smart televízorov.

Jednoducho povedané: ak niečo funguje cez displej a ponúka interakciu, bude sa to týkať aj vás

Pre koho je EAA povinný?

EAA sa týka:

  • E-shopov a digitálnych predajných platforiem
  • Bankových služieb
  • Mobilných aplikácií
  • E-kníh a čítačiek
  • Automatizovaných predajných a samoobslužných zariadení

Ak patríte medzi mikropodniky (menej ako 10 zamestnancov a obrat do 2 miliónov eur), máte výnimku – ale pozor, aj tak je prístupnosť dôležitá – hoci pre vás nie je povinná.

Čo znamená byť digitálne prístupný?

Digitálna prístupnosť znamená:

  • Alternatívne texty k obrázkom
  • Správna štruktúra webu a nadpisov
  • Možnosť ovládať web klávesnicou
  • Čitateľné kontrasty a písmo
  • Zrozumiteľný jazyk a jasná navigácia

Dobrá správa? Väčšina týchto úprav zlepší nielen prístupnosť, ale aj celkový používateľský zážitok – pre všetkých.  

Zdroj: accessible-eu-centre.ec.europa.eu

Dokedy to treba vyriešiť?

Dátum je 28. jún 2025 – vtedy sa EAA stáva povinným. Ale pozor, pripraviť sa na to nie je otázka jedného týždňa. Ak máte veľký e-shop alebo komplexnú digitálnu službu, môže to znamenať úpravy dizajnu, kódu, funkcií aj obsahu.

Prečo sa to oplatí riešiť (aj keby ste nemuseli)?

  1. Získate viac zákazníkov – prístupný web znamená širšie publikum.
  2. Lepšie SEO – Google má rád dobre štruktúrovaný a zrozumiteľný obsah.
  3. Nižšie riziko pokút a problémov v budúcnosti.
  4. Budujete značku, ktorá myslí na všetkých – a to sa dnes ráta.

Ako začať?

  1. Audit prístupnosti – zistite, kde sú slabé miesta.
  2. Spolupracujte s odborníkmi (👋 áno, to sme napríklad aj my v 22MEDIA).
  3. Testujte so skutočnými používateľmi – ideálne aj so znevýhodnením.
  4. Vzdelávajte tím – dizajnéri, vývojári aj copywriteri.

Na záver: Prístupnosť nie je „nice to have“, ale „must-have“

EAA nie je len o splnení právnych noriem – je to krok k férovému digitálnemu priestoru, kde má každý rovnaký prístup. A verte, že to vaši používatelia ocenia. 

Máte otázky? Chcete vedieť, ako na to u vás? Ozvite sa nám na hello@22media.sk. Spolu urobíme váš web dostupnejší – a možno aj lepší pre všetkých. 

Zdroje: